به گروه بازرگانی بین المللی پورش خوش آمدید.
ایران - تهران
ترکیه - استانبول

آشنایی با روش هدفگذاری SMART

آشنایی با روش هدفگذاری SMART

آدم‌ها سه دسته‌اند:
?آن‌هایی که هر روز کلی برای خودشان هدف تعیین می‌کنند
?آن‌هایی که اصلاً نمی‎توانند #هدف انتخاب کنند
?آن‌هایی که کلاً #هدفمند زندگی می‌کنند
مقاله‌ی امروز ما مختص دسته‌ی اول و دوم است (هرچند خوشحال می‌شویم از پند و اندرزهای دسته سوم هم استفاده کنیم)!
اگر نمی‌دانید که چطور #هدفگذاری کنید یا چطور به هدفتان برسید، جای درستی آمده‌اید؛ این مقاله قرار است به شما کمک کند تا با یک تکنیک ساده به نام #هدفگذاری_SMART راه درست انتخاب هدف و رسیدن به آن را یاد بگیرید.
? @PoureshCo
?روش اسمارت (SMART) برخلاف اسمش، یک روش هوشمند و عجیب و غریب نیست. قرار هم نیست که یک الگوریتم خفن و پیچیده برای اهداف شما ارائه دهد که درست یا غلط بودن هدفتان را مشخص کند. کلمه SMART از حروف اول 5 کلمه گرفته شده است که هر کدام به یک ویژگی اشاره دارند. 5 ویژگی اسمارت عبارتند از:

? #مشخص (Specific)
اولین ویژگی هدف اسمارت به ما می‌گوید که هدف باید واضح، مشخص و دقیق باشد. یعنی شما باید دقیقاً بدانید چه ‌چیزی می‌خواهید؟ به کلمه «دقیقاً» دقت کنید چون هدف شما باید دقیق و با جزئیات بیان شود.

? #قابلاندازهگیری (Measurable)
هدفتان باید به‌گونه‌ای باشد که بشود آن را اندازه گرفت. با اندازه‌گیری به‌سادگی می‌توانید بفهمید که کجای کار هستید، یا این که چند درصد از هدفتان عملی شده است.

? #در_دسترس (Achievable or Attainable)
آیا هدف شما قابل دست‌یابی هست؟ فکر می‌کنید پول، تخصص یا زمان کافی برای رسیدن به هدفتان دارید؟
اگر خواسته شما قابل دستیابی نباشد، احتمال شکست افزایش پیدا می­‌کند.

? #مناسبومرتبط (Relevant)
هدفی که تعیین می‌کنید باید با اهداف دیگرتان همخوانی داشته باشد. همچنین دقت کنید که این خواسته باید مناسب شخصیت، نیاز و روحیات شما باشد.

⌛#زمان_دار (Time-based or time bounded)
قانونی هست که می‌گوید کارها به اندازه زمانی که دارید کش پیدا می‌­کنند! علاوه بر این اگر می‌خواهید دچار امروز-فردا کردن نشوید حتما برایکارهایتان دِد-لاین یا ضرب­‌الاجل بگذارید.