به گروه بازرگانی بین المللی پورش خوش آمدید.
ایران - تهران
ترکیه - استانبول

انرژی های نوین

انرژی های نوین به انواعی از انرژی ها اطلاق می شود که وابسته به منابع فسیلی نیستند و با استفاده از آن ها پروسه تولید گازهای گلخانه ای اتفاق نمی افتد. در قرن حاضر رشد و توسعه فراوانی در زمینه شناخت و به کارگیری انواع انرژی های نو صورت گرفته و امروز شاهد آن هستیم که در بسیاری از نقاط جهان، کشورها و دولت ها برای تامین بخش قابل توجهی از انرژی و برق مورد نیاز خود رو به انرژی های نو در انواع مختلف تجدیدپذیر و یا گاها تجدید ناپذیر (مثل انرژی هسته ای) آورده اند. در هر کشوری که سودای سوق یافتن بیشتر به سوی مصرف انرژی پاک دارند، بسته به پتانسیل ها و منابع موجود در آن کشور شاهد خلاقیت ها و نوآوری هایی در زمینه تامین انرژی از راه های نوین هستیم.

 

انرژی خورشیدی

انرژی خورشیدی از جمله پرکاربردترین انواع انرژی های نوین است و در اقصا نقاط جهان به شکل رواج یافته تری نسبت به سایرین در حال استفاده است. استفاده از انرژی دریافتی از خورشید و تبدیل این انرژی به برق با روش های مختلف، منتج به محصولی به نام برق خورشیدی می شود.  

 

انرژی بادی

از گذشته‌ های دور از انرژی باد برای مصارف مکانیکی استفاده می‌ شده‌؛ مثل استفاده از باد برای حرکت کشتی‌ ها و یا تحرک آسیاب‌ ها و خرد کردن اشیا و دانه‌ها و یا حتی پمپاژ کردن آب. اما استفاده از انرژی بادی به شکل امروزی برای تولید الکتریسیته قدمی جدید برای استفاده از این موهبت طبیعی بود که همیشه در دسترس انسان قرار داشته است. با وجود وزش باد در نقاط مختلف کره زمین، با قرار دادن توربین‌های بادی و به گردش درآمدن این توربین‌ها توسط باد، الکتریسیته ای موسوم به برق بادی تولید می شود. امروز هزاران توربین بادی در ایران نیز انرژی بادی جایگاه مخصوص به خود را دارد و در کنار سایر انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی توجه به این نوع از انرژی سبز و پاک رو به افزایش است.  

 

انرژی زمین گرمایی

انرژی زمین‌ گرمایی یا انرژی تولید شده از گرمای درون زمین، برای تولید برق حرارتی، تامین گرمای مورد نیاز اماکن و همچنین مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می‌ گیرد.  

هزینه بهره‌برداری از انرژی زمین‌گرمایی و تولید برق زمین‌گرمایی نسبت به سایر نیروگاه‌ های تجدیدپذیر ارزان‌تر است.

 

انرژی آبی (دریایی- اقیانوسی- جذر و مد- موجی)

انرژی برق آبی یا برق تولیدشده توسط آب و یا هیدرو الکتریسیته یکی دیگر از انواع برق‌های نوین می‌ باشد. نیروگاه‌های برق آبی امروزه در حدود 150 کشور جهان فعال هستند. هزینه ایجاد نیروگاه‌های هیدرو الکتریسیته و بهره‌برداری از آن به نسبتاً کم است. همچنین این نیروگاه‌ ها برای تولید برق هیچ آبی مصرف نمی‌ کنند. نیروگاه های برق آبی که مجهز به مخزن و سد هستند قابلیت تعقیب بار شبکه را با دقت بیشتری دارند و خیلی سریع می‌ توانند با سطح نیاز شبکه منطبق و سازگار شوند.بیشترین برق آبی تولید شده ناشی از انرژی پتانسیل آبی است که سد شده و توربین آبی و ژنراتور را به حرکت درمی‌ آورد.

 

انرژی زیست توده

انرژی زیست‌ توده یا بیومس نیز یکی از منابع انرژی تجدیدپذیر است که از مواد زیستی حاصل می‌ شود. منابع انرژی زیست‌ توده به موادی مثل زباله‌ها و ضایعات جنگلی، محصولات و ضایعات کشاورزی و صنایع غذایی، فاضلاب‌های شهری، فاضلاب، زباله ها و پسماند های صنعتی، ضایعات جامد و زباله‌ های شهری، فضولات دامی و …  هستند اطلاق می شود که با استفاده از سوختن آن‌ ها عملی شبیه به سوختن منابع فسیلی اتفاق می‌ افتد و امکان تولید برق حاصل می شود.

انرژی هسته ای

انرژی هسته ای را گرچه نمی توان در رسته انرژی های تجدیدپذیر قرار داد، اما درباره نوین بودن این انرژی حرف هایی برای گفتن وجود دارد. استفاده از انرژی هسته ای به شیوه کاربردی برای تامین برق، به عصر حاضر بر می گردد و قبل از این عصر و شناخته شدن پتانسیل عظیم خفته در درون هسته اتم ها، استفاده از این انرژی مرسوم نبود.

انرژی هیبریدی

انرژی تجدیدپذیر هیبریدی ترکیبی از یک، دو یا چند منبع انرژی تجدیدپذیر در کنار هم می‌ باشد که باعث افزایش راندمان کل مجموعه و همچنین ایجاد تعادل بیشتر در تولید انرژی می‌ باشد. مثلا انرژی زیست‌توده-باد-پیل سوختی با در کنار هم قرار دادن انرژی بادی، انرژی پیل سوختی و انرژی زیست‌توده تولید برق می‌نماید. انرژی خورشیدی-باد نیز یکی دیگر از انواع انرژی‌ های تجدیدپذیر هیبریدی می‌ باشد. براساس گزارشات سرمایه‌گذاری در حوزه سوخت فسیلی نیز به مقدار زیادی کم شده و این روند نزولی همچنان ادامه دارد.

 گروه بازرگانی بین المللی پورش در این زمینه چه می کند؟

تیم ما ارتباطات و توانایی ارائه دانش فنی و ماشین آلات این صنعت را از تولید کنندگان دست اول دارد. واردات تجهیزات و ماشین آلات و دعوت از مهندسان و تکنسین ها برای راه اندازی از دیگر خدماتی است که این مجموعه می تواند به متقاضیان ارائه دهد. تیم پورش تا زمانی که تقاضا در داخل کشور موجود باشد، می تواند تجهیزات لازم را وارد کند.  

به امید هرچه سبزترشدن الگوی مصرف انرژی در ایران و جهان